OPKM iskolai könyvtári webinárium
Utolsó frissítés: 2020.03.17.
 
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) webinárium sorozatot indít az iskolai könyvtári és a könyvtárpedagógiai munka támogatására.
 
A szakmai műhelysorozat célja, hogy konkrét szakmai, a könyvtár működtetésével és pedagógiai munkájával kapcsolatos tevékenységek megvalósításában nyújtson segítséget.
 
 

Az oldal tartalma

A forma
A részvétel feltételei
A sorozat elkövetkező részei
   7. Bibliográfiai hivatkozási stílusok, alapelvek és amit egy diáknak tudni érdemes
   8. Bibliográfiai hivatkozás internetes forrásokra - alapok és tanítási megfontolások
 
A sorozat eddigi részei
   1. Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok
   2. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja
   3. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása
   4. Iskolai évkönyvek, értesítők keresése, azok használata (iskolai) könyvtári feladatokhoz
   5. Könyvtári projektek a Digitális Témahéten - hogyan, mi szolgálja az információs műveltség fejlesztését
   6. Silent book - A képkönyvek pedagógiája
 
 


Szervezés alatt

Gyakran ismételt kérdések

A forma

A webinárium egy online előadásra és közös munkára is alkalmas forma. Ennek során a résztvevők láthatják, hallhatják az előadót, a prezentációt és egyéb megosztott anyagokat. Közben maguk is kérdezhetnek, hozzászólhatnak csevegésben vagy élőszóban.
 
A webináriumok tervezett időtartama 1 óra.
 

A részvétel feltételei

- internetkapcsolat,
- hang és kép fogadására képes eszköz (ha szóban szeretne hozzászólni, akkor mikrofon is),
- online jelentkezés, hogy a hozzáféréshez szükséges linket el tudjuk küldeni.
- Jelentkezéseket, ha nem írjuk itt ki, hogy betelt, akkor a kezdés előtt 1 órával még fogadunk.
- Szoftver telepítése nem szükséges PC-n és laptopon böngészőben működik.
- A webináriumok rögzítésre kerülnek, melyek közül többet nyilvánosságra is hozunk.
 

Technikai tájékoztató

  • A webinárium szolgáltatás az OPKM-ben tesztüzemben van.
    • Türelmüket kérjük, a tanulási folyamatban.
    • Különösen fontosak számunkra visszajelzéseik, így kérjük, a részvétel után töltsék ki kérdőívünket.
  • A FreeConferenceCall nevű ingyenes  webinárium szoftvert alkalmazzuk.
  • A közvetítésbe való bekapcsolódáshoz szükséges linket a szervezők a kezdés előtt min. 1 órával elküldik a regisztrációkor megadott e-mail címre.
  • Az alkalmazás böngészőben fut.
    • A szoftverfejlesztők a Chrome™ webböngészőt ajánlják.
    • Regisztrációt nem igényel, de indításkor egy nevet kell megadni a felugró ablakban.
    • Ha nincs hang, előfordulhat, hogy a telefon ikon segítségével azt külön kell engedélyeznie.
    • Az alkalmazás telepíthető is.
  • A webináriumban való részvétel biztosításáért az OPKM felelősséget nem vállal (sem az internet szolgáltatókra, sem a szoftver üzemeltetőjére nincs ráhatása).
  • A webinárium alatt
    • a megadott linken egy ablakban látható lesz a műhelyvezető és az általa bemutatott prezentáció,
    • lesznek interaktivitást igénylő feladatok. Ehhez egy másik ablakban vagy egy másik eszközön kell dolgozni. Vagyis
      • vagy megosztott képernyő, két egymás melletti böngésző ablak,
      • vagy két gép (pl. egy PC és egy laptop, esetleg tablet, okostelefon), és az egyiken nézi hallgatja, a másikon a feladatot végzi, jegyzetel…,
        • Ha tableten vagy okostelefonon szeretné a közvetítést nézni, akkor arra az alkalmazást telepíteni kell.
      • vagy a feladatok végzésekor böngésző ablakot/tabot/fület vált. A hang ilyenkor is hallható lesz, csak a kép nem látszik.
    • Célszerű fej-/fülhallgatót használni, hogy mi se zavarjuk környezetünket, és ők se zavarjanak minket. Ezzel elkerülhető a visszhang is.
    • Kérdéseit, hozzászólását a felületen található chatablakban vagy élőszóban teheti fel.

A sorozat korábbi részei

1. Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok

A műhely során konkrét példákon keresztül mutatjuk be a könyvtárhasználati  feladatkészítést abból a szempontból, mitől lesz használóközpontú és hogyan segíthető, biztosítható az önálló feladatmegoldás.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 
Időpontok:
  • 2019. november 28. Cs. 14.30-15.30
  • 2019. november 29. P 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

2. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja

A műhely során bemutatjuk a Bod verseny idei iskolai fordulójára készülő feladatlap koncepcióját, a feladat lényegét, a mérendő tudáselemeket. Ötleteket tanácsokat adunk a forduló lebonyolításához. A webináriumot azoknak a kollégáknak is ajánljuk, akiket a komplex forrásalapú, könyvtári feladatok érdekelnek, hiszen ezek nemcsak versenyhelyzetben, hanem más könyvtári foglalkozásokon, tanítási helyzetekben is hasznosak lehetnek. A bemutatandó feladat pedig könnyen adaptálható a világűr mellett más témákra is.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 

Időpontok:

  • 2019. december 4. Sz 18.00-19.00
  • 2019. december 5. Cs 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárt
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

3. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása

Minden forrásalapú feladat alapvető követelménye, hogy előzze meg könyvtárhasználati felkészítés, vagyis legyen meg a tanulók szükséges előzetes tudása a feladatok megoldásához szükséges információk megtalálásához, feldolgozásához, felhasználásához. Ennek teljesüléséhez ismerni kell a feladatok forráshasználati szintjét. Annak ismeretében tervezhetővé válik a fejlesztés. A hatékony fejlesztés alapfeltétele a tanuló előzetes ismereteire, igényeire, érdeklődésére építés, az ennek mentén való differenciálás is. Az interaktív műhely során bemutatjuk a forrásalapú feladatok koordinátarendszerét és azt, hogyan tudja szolgálni mindkét fenti célt, vagyis  tudatosan tervezett forrásalapú feladatokat és a differenciálást.
 
Ajánlott források:
Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 154-156. p.
 
Kulcsár Marianna (2017): Információk keresése fokozatosan. Vuk és társai. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 222-225. p.

 

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Megtekinthető anyagok:

 

Időpontok:

  • 2020. január 8. Sz 18.00-19.00
  • 2020. január 9. Cs 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárt
Létszámlimit: 20 fő
 

4. Iskolai évkönyvek, értesítők keresése, azok használata (iskolai) könyvtári feladatokhoz

Az iskolai évkönyvek ritka és különleges források a nevelés-, az iskola-, a pálya és a családtörténetben. Az iskolai könyvtárak több ponton kapcsolódnak ezen dokumentumokhoz. Saját történetük szempontjából is fontos források, de mint az iskolatörténeti különgyűjtemény gondozói is dolgoznak velük. Egy másik nézőpontból pedig azok elkészítésének is aktív közreműködői. Egy harmadik nézőpontból pedig forrásalapú foglalkozások, feladatok is építhetők az iskolai évkönyvekre. Különösen, hogy egyre több érhető el digitalizált változatban is. Visszakeresésüket speciális források teszik lehetővé. Az interaktív műhelyfoglalkozás során ezek használatát mutatjuk be és ötletek nyújtunk forrásalapú feladatokhoz.
 
Háttéranyag:
- Az OPKM iskolai értesítő különgyűjteményének leírása: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=15

- Ötletek az iskolai évkönyvek iskolai felhasználására - gondolattérkép

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 

Megtekinthető anyag:

Időpontok:

  • 2020. január 21. K 14.30-15.30
  • 2020. január 22. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület:
Létszámlimit: 20 fő
 

5. Könyvtári projektek a Digitális Témahéten - hogyan, mi szolgálja az információs műveltség fejlesztését

Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum és a Könyvtárostanárok Egyesülete 2020-ban is meghirdeti „Iskolai könyvtárak az információs műveltségért” elnevezésű különdíját. A tavalyi tanévi tapasztalatok alapján ebben az évben segítséget is kívánunk nyújtani a sikeres projektek tervezéséhez és a pályázathoz. A webinárium során ötleteket adunk ahhoz, hogyan lehet egy iskolai projektet könyvtári eszközökkel, szolgáltatásokkal támogatni. Ezek  konkrét megvalósulásáról közösen ötletelünk.

Háttéranyag
Dömsödy Andrea (2019): Segédlet projektek könyvtári támogatásához. Bp., OPKM, 2 p., URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/projekt_konyvtari_tamogatasa.pdf Utolsó letöltés: 2020.02.03.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

A webinárium visszanézhető felvétele

Időpontok:

  • 2020. február 12. sz 18.00-19.00 (változás)
  • 2020. február 13. Cs .9.00-10.00 (változás)
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
 

6. Silent book - A képkönyvek pedagógiája

Az Országos Pedagógiai Könyvtár munkatársai kísérleti jelleggel számos, szöveg nélküli képkönyveken alapuló foglalkozást tartottak óvodás, alsó tagozatos és felső tagozatos gyermekek részére iskolai tanórák, iskolai könyvtári és közkönyvtári foglakozások keretén belül. Azt kutatjuk, hogy hogyan, milyen módszerekkel lehet a szöveg nélküli képkönyveket csoportosan feldolgozni. A webinárium jó alkalom lesz arra, hogy tisztázzuk a szöveg nélküli képkönyvek (silent book) ismérveit; áttekintsük, hogy mely korosztályoknak és milyen céllal tudunk képkönyves foglalkozásokat tartani. Milyen kompenciákat, készségeket fejleszthetünk általuk, hogyan tervezzünk meg egy foglalkozást, milyen értékelési és megfigyelési szempontok alapján mérjük az eredményeket.
 

Háttéranyag:

Goda Beatrix (2019): A "silent book" alkalmazásának lehetőségei könyvtári foglalkozásokon. In: Könyv Könyvtár Könyvtáros, 5. sz., 4-10. p.

Bakó Katalin – Domokos Dóra – Goda Beatrix (2019): Szöveg nélküli képkönyvek alkalmazása könyves foglalkozásokon – esettanulmány. In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 12. sz., 3-23. p.

Műhelyvezető: Goda Beatrix könyvtáros, OPKM

A webinárium visszanézhető felvétele

Időpont:

  • 2020. március 3., K. 18.00-19.00
Jelentkezési felület: lezárult

Létszámlimit: 20 fő

A sorozat elkövetkező részei

Az időpontok, témák a jelentkezési űrlap megjelenésétől tekinthetők pontosnak.

 

7. Bibliográfiai hivatkozási stílusok, alapelvek és amit egy diáknak tudni érdemes

Az információkkal való önálló munka alapvető feltétele az etikus felhasználás, melynek egyik eleme a bibliográfiai hivatkozás. Ezt viszont sokféle formában lehet tenni. Van kiadók és iskolák, akik erre részletes elvárásokat fogalmaznak meg, vannak akik az alkotóra bízzák. A nagy szabadság és az ezzel párhuzamos kötöttségek miatt a hivatkozás feltétlenül igényli a a cél és logika megértését. Ennek megfelelően a bibliográfiai hivatkozás tanítása nem merülhet ki egy adatsorrend betanításában. A webinárium során az alapelvekkel való ismerkedés után konkrét hivatkozási példákat elemzünk, értékelünk közösen. Természtesen szó lesz arról is, milyen módszerek segíthetnek abban, hogy támogassuk a diákokat a megértésben.

Háttéranyag: 

Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 262-267. p.

Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (2016): A könyvtárhasználati tananyag. In: Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2. (Kis KTE könyvek, 8.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 31-35. p.; URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/KisKTE8.pdf Utolsó letöltés: 2020.03.17.

Dömsödy Andrea – Rónyai Tünde (összeáll., 2015): Segédlet a források pontos megjelöléséhez, a bibliográfiai hivatkozáshoz. Bp., KTE, URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/hivatkozas_segedlet.pdf  Utolsó letöltés: 2020.03.17.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Időpontok:

  • 2020. március 24. K 13.00-14.00
  • 2020. március 25. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület: https://forms.gle/9PBzsAkXq4qTm4Xz9
Létszámlimit: 20 fő

 

 

8. Bibliográfiai hivatkozás internetes forrásokra - alapok és tanítási megfontolások

A bibliográfiai hivatkozás az információforrásokkal való igényes és etikus munka egyik eleme. Ez független attól, hogy a felhasznált információforrás milyen hordozón jelent meg, vagyis az online források esetén is szükséges a hivatkozás. Kényelmi és kényszerűségi szempontokból egyre többet dolgozunk internetről származó forrásokból, így azok hivatkozására is hangsúlyt kell fektetni a könyvtárhazsnálat tanítása során.
 
A pontos és szakszerű hivatkozás elkészítéséhez szükséges tudni, hogy forrásunk milyen dokumentumtípus. Az interneten megjelenő források hivatkozása esetén ennek megállapítása szokott lenni az első probléma, a második pedig az adathiány. De biztos, hogy adathiányról és nem a felhasználó ismerethiányáról van szó? A webinárium során interaktív hivatkozási feladatok során mutatjuk be a hivatkozás logikáját, a típushibákat és a módszertani megfontolásokat.

Háttéranyag:

Dömsödy Andrea (2014): Az interneten elérhető forrásokra való hivatkozás tanítása. Tantervek, tankönyvek, sablonok, módszertani ötletek. In: Dán Krisztina – Fehér Miklós (szerk.): Korszerű könyvtár, Finanszírozás – gyarapítás – menedzsment, Bp., Raabe Klett, B 5.17, 30 p.
 

Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 262-267. p.

Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (2016): A könyvtárhasználati tananyag. In: Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2. (Kis KTE könyvek, 8.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 31-35. p.; URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/KisKTE8.pdf Utolsó letöltés: 2020.03.17.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Időpontok:

  • 2020. március. 31. K 13.00-14.00
  • 2020. április 1. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület: https://forms.gle/Svu2nunDzZuAtWgu7
Létszámlimit: 20 fő

 

 

Szervezés alatt

- A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny írásbeli fordulójának elemzése
- Olvasáskutatás az iskolában
- Körlevél-szerkesztés az iskolai könyvtári feladatok segítője
- Tanévzárás az iskolai könyvtárban - ötletek
- Online faliújság az iskolai könyvtárban (Padlet, Linoit)

 

Gyakran ismételt kérdések

 

Miért van létszámlit az egyes foglalkozásokon?

Alapvetően a webinárium alkalmazás tudná fogadni több résztvevő bejelentkezését is. A webináriumok viszont nem előadások, hanem foglalkozások, vagyis interakciót igényelnek. Ez viszont csak kisebb létszámban, jelen meghatározáunk szerint max. 20 fővel működőképes.

Miért nem hallom az adást?

Amennyiben eszköze más hangot le tud játszania, akkor az alkalmazott program jogosultságaival és beállításaival lehet gond. Ha sikerült belépnie a FreeConferenceCall felületére, akkor a legtöbb esetben az adást Önnek kell hallhatóvá tennie. Ehhez az szükséges, hogy a képernyő felső részében lévő telefon és/vagy kamera ikon segítségével engedélyezze a hangot.